-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49001 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا خداوند متعال درآيات قرآن از خودش با لفظ (نحن) نام مي برد آيا اين دليل بر اين نيست كه خداي مهربان نياز به شريك دارد؟

همانطور كه مستحضريد خداوند تبارك و تعالي شريكي در ذات ندارد. يعني نه تركيبي در درون ذاتش وجود دارد و نه خداي ديگر خارج از ذاتش مي باشد. يك ذات بسيط و بدون تركيب از اجزاء و اعضاء و همچنين يگانه و بي شريك است.(1) در قرآن كريم به هنگام نسبت دادن افعال به حضرت ا... تعالي گاه با ضمير مفرد و گاه با ضمير جمع به موضوع فاعليت خداوند اشاره شده است. اگر ما نمي دانستيم كه آيا بايد خداي يكتا را بپرستيم يا چند خدا را، باز هم دليل شما درست نبود چرا كه دليل شما زماني درست بود كه تمامي آيات از ضمير جمع استفاده كرده باشند در حالي كه همانطور كه اشاره شد آيات فراواني از ضمير مفرد و اول شخص غايب و ضمير متكلم وحده و ضمير مفرد مخاطب مانند : هو، انت و انا استفاده شده است. مانند آيه والهكم الهٌ واحد لا اله الا هو الرحمن الرحيم(2) كه اشاره به يكتايي است،. پس دليل شما مردود است.

حال اين سؤال را مي توان طرح كرد كه اگر بايد معتقد به يكتايي باشيم چرا گاهي از ضمير متكلم مع الغير مانند نحن استفاده شده است؟ پس صورت سؤال را تغيير داديم. در اين باره نكاتي قابل توجه است از جمله اينكه قرآن كريم با زبان مردم نازل شده است و زبان محاوره اي مردم را كه بهترين وسيلة ارتباط با آنهاست برگزيده و در تمامي جنبهها از اين گونه ظرايف وجود دارد كه مردم در زبان محاوره اي خود آن را رعايت نمي كنند مثلاً مي گوييم فلاني جوانمرد است، در حالي كه اصولاً ممكن است زن باشد نه مرد. در قرآن كريم هم داريم كه انتم الفقراء الي ا... و ضمير انتم مذكر است در حالي كه خطاب عمومي است و زن و مرد را در بر مي گيرد وهر عاقلي مي فهمد كه منظور همه مسلمانها هستند نه فقط مردان.

در مورد ضمير جمع و مفرد نيز مي بينيم كه بارها افراد به جاي ضمير مفرد از ضمير جمع استفاده مي كنند مثلاً : ما آمديم شما نبوديد. كه هم در ضمير ما و هم در ضمير شما كه حالت جمع دارد، منظور گوينده و شنونده، مفرد است اما براي تعظيم، احترام و شخصيت بخشيدن از ضمير جمع استفاده شده است در مورد خداوند تبارك و تعالي نيز از باب تشريف و تعظيم از نحن استفاده مي شود. نكتة دقيقتري نيز وجود دارد و آن اينكه كليد حلّ چنين سؤالهايي به اراية يك ضابطه است و آن اينكه : گاهي ارتباط داشتن يك پديده، به دو عامل يا دو فاعل قابل استناد است كه در

طول يكديگرند هم به يكي از عامل ها نسبت داده مي شود و هم به عامل ديگر. يكي در ديگري اثر مي گذارد و دومي واسطه مي شود تا اثر اولي را به شكل خاصي به معلول منتقل كند. بطور مثال در نزول باران گروهي از مخلوقات الهي نقش ايفا مي كنند و لذا از نزول آن با ضميرجمع اشاره مي شود تا بدانها نيز توجه كرده باشيم و اين مطلب به اين معنانيست كه خدا و طبيعت مجموعاً كاري را انجام مي دهند. چنين خدايي، خدا نخواهد بود. آن موجودواسطه كه در سه جاي قرآن در سه سطح براي آن فاعل ذكر شده است كه چون حضرتعالي روحاني هستيد، نشاني آيات را ذكر مي كنم و تداوم تحقيق بعهدة خود شما خواهد بود.(4)























منابع و مآخذ :

1. معارف قرآن، آيت ا... مصباح يزدي، ص79

2. سوره مباركه بقره / آيات 163و164

3. معارف قرآن، آيت ا... مصباح يزدي، ص106تا 114

سوره هاي مباركه زمر/ آيه42 - سجده/آيه11 - انعام / آيه61

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.